Thursday, September 24, 2009

SELAMAT HARI RAYA.......


SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR BATIN
DARI
SYAHAR,SUHAILA DAN NUHA

Kami sekeluarga baru saja pulang beraya bermula dari Kuala Lumpur Ke Kelate Dan dari Kelate ke Kedah Dan Dari Kedah Ke Kuala Lumpur..... Allhamdulilah selamat.........
Ni saje nak kongsi dengan hampa semua.... raya ni punya la banyak kenderaan gila-gila... aku bertolak haghi sabtu 19/09/09 jam 9.30 pagi...kira dari tol duta sampai Slim River amik masa 4 jam....jemm gila...macam-macam keta ada...ada yang mahal...ada yang sporty..tapi semua tak leh bawak laju... sebab highway jemmm......kerana tak tahan ,jalan macam semut aku pun amik keputusan ikut susur keluar sungkai,perak......laaa dari susur keluaq nak pi bayar tol tu amik masa sejam......nak buat macam mana..naik highway lagi teruk...nasib baik masa tu anak aku cool aje....sebab kena aircond volvo aku tuuu...he..hee.. tidur nyenyak...di samping wife aku yang banyak korban pegang baby...sampai kelate.....
untuk cepat...aku telah pakai jalan alternatif...aku pi tapah cross cameron highland kira- kira 2 jam laa aku melayari corner maut sepanjang perjalanan....alhamdulilah walaupun hujan renya-renyai...jalan lenggang...hanya ada pondok-pondok jualan madu,bunga orchid hutan,dan kraftangan..kat sini oghang asli suku semai.....
dari Cameron Highland aku teruskan perjalanan ke persimpangan Blue Valley yang mnghubungkan gua musang....jalan yang baik...kenderaan yang kurang membolehkan volvo tua aku menunjukkan taringnya.......dalam perjalanan aku tersentuh bila melihat bukit-bukau lojing di gondolkan secara rakus dan membuta tuli.......impak ke atas alam sekitar jelas...dengan kehendak ALLAH hujan turun lebat..jadi jelas dapat di lihat larian air permukaan tanih yang menghakis seterusnya menyebabkan mendapan di hulu sungai...warna air merah keorengan.....hasil siasatan aku seluruh kawasan lojing di tadbir secara khusus oleh ISTANA KELANTAN atas nama PROJEK DI RAJA...di depan perjalanan terdapat tanah runtuh.....ni lah akibat diaaa.....
Sepanjang perjalanan aku merentasi pos-pos oghang asli antaranya pos meranto,kuala betis, dan pos beruk...oghang asli di sini daripada suku jahai... sama macam tempat aku praktikum banding,air banu......
aku berhenti kat perhentian baru... ni kali ke 4..aku brenti tempat ni....kali pertama belum di buka dan banyak lebah...kali 2,3, hampeh...semua kemudahan rosak......alhamdulilah kali ni tempat dia bersih...tandas selesa, boleh mandi...surau baik.....di jaga dengan baik.......tahniah la kepada abang yang jaga kat situ....
pendek cerita aku,wife n baby aku sampai kat pengakalan kubur jam 9.30 mlm.......12 jam punya perjalanan......we are muhajir...

No comments:

Post a Comment